Airbus A320

Airbus A320

Airbus A320 – Avioni za kratke i srednje relacije

Airbus A320 avion, svoje prvo poletanje beleži 1987. godine. Ideja proizvođača ovog aviona, je da nadmaši čuveni Boeing 727. Kompanija Airbus je nastala u saradnji nekoliko zemalja – Nemačke, Francuske, Španije i Ujedinjenog Kraljevstva. Glavni proizvodni pogoni se nalaze u Tuluzu i Hamburgu. Putničke avione proizvode od 1970. godine. Danas, Airbus avioni saobraćaju širom celog sveta, sa velikom porodicom aviona, različitih veličina.

Tehničke karakteristike aviona Airbus A320

Ovaj model aviona je namenjen letovima na kratkim i srednjim relacijama. Avion A320 nije jedini u ovoj porodici aviona. Istoj seriji pripadaju i ovi modeli: A318, A319 i A321. U pitanju su uskotrupni, dvomotorni modeli aviona, koji koriste „fly by wire“ tehnologiju, koja omogućava upravljanje avionom putem elektronskih impulsa. To znači da računari prenose komande elektronski, a ne hidraulički ili mehanički. Ovaj metod čini pilota rasterećenijim, jer kompjuter obavlja najveći deo posla. Sva ova četiri modela krasi ujednačen dizajn, razlika je jedino u putničkom kapacitetu i veličini.

Za izradu konstrukcija ovih aviona se koriste kompozitni materijali, a pilotska kabina je izrađena od stakla. Airbus avioni iz A320 serije su priično ekonomični, jer troše i do 50% manje goriva od B727 aviona.
Airbus A320 avioni postoje u dve varijante: A320-100 i A320-200. Avioni A320-100 su proizvedeni u malom broju primeraka. Koriste ih British Airways i Air France. Nasuprot tome, A320-200 avione odlikuje veći kapacitet goriva i drugačije oblikovani vrhovi krila. Ova ergonomija im omogućava dolet od 5.900 kilometara.

Kapacitet putničkog aviona Airbus A320

Broj putnika koji mogu da stanu u Airbus avione, zavisi od konkretnog modela. U ovoj seriji, najmanji je A318, koji može da primi 107 putnika. Najveći avion u ovoj seriji, A321, može da poveze 220 ljudi. Putnici se raspoređuju u dva reda, sa po 3 mesta sa leve i desne strane. Sedišta imaju oznake A, B, C sa jedne strane, a sa druge strane D, E, F. U zavisnosti od modela aviona, broj redova varira od 20 do 35. Biznis klasa zauzima okvirno osam redova, a ostatak pripada ekonomskoj klasi. Kapacitet aviona, takođe određuje i broj kabinskog osoblja na letu. Najčešće se broj zaposlenih na letu kreće između tri i pet.

Koje avio-kompanije koriste Airbus A320?

Airbus A320 avioni su prilično zastupljeni u avio-kompanijama širom sveta. Ovaj model aviona se koristi i srpska, nacionalna avio-kompanija Air Serbia. Osim njih, Airbus A320 avionima lete i Air Berlin, Turkish Airlines, Qatar Airways, US Airlines, Air Cairo… Airbus 320 je posebno popularan kod niskobudžetnih avio-kompanija, kao što je WizzAir. U svetu saobraća preko 5.000 primeraka Airbus A320 aviona. Glavni konkurent ovom modelu aviona je Boeing 737, Boeing 717 i Boeing 757-200.

Rukovanje vanrednim situacijama

Airbus A320 i A321 su kreirani sa po dva bočna izlaza, napred i nazad, uz dodatna četiri izlaza naspram krila. Najmanji model iz serije, Airbus 318 i 319, imaju tri puta po dva izlaza. U slučaju vanrednih situacija, posada u avionu primenjuje standardne korake. Maske za kiseonik su smeštene iznad svakog sedišta, i automatski ispadaju kada dođe do dekompresije. Pojasevi za spašavanje su ispod sedišta, a izlaz u slučaju opasnosti, jasno je obeležen fluorescentnim znacima.

Airbus A320 neo – napredna verzija aviona A320

Oznaka neo uz ime modela A320, znači da je avion sa unapređenim funkcijama motora. Neo model karakterišu smanjeni troškovi održavanja za 8%, a nivo buke i oksida je smanjen za 10%, u poređenju sa drugim A320 modelima. Prvi Airbus A320 neo je proizveden 2014. godine, a pripao je nemačkom gigantu avio-saobraćaja, kompaniji Lufthansa.

Ukoliko ste koristili usluge WizzAir, Air Serbia, Lufthansa i drugih navedenih avio-kompanija, velika je verovatnoća da ste se vozili u A320 modelu aviona. Pošto su avioni iz A320 serije među najprodavanijim modelima Airbus kompanije, njihova zastupljenost je velika na mnogim svetskim destinacijama.

Tags: